[HBF] Spezialmalz

Sasha von_Rottweil sasharina at hotmail.com
Die Sep 13 10:53:38 CEST 2005

Servus Günther,
Hier ist ein Stout Rezept das mir gut gelungen ist. Habe das Farb Malz
gleich mitgemaischt. Da waren auch Haferflocken drin die man vorsichtig
roestet bis sie dunkelbraun sind. Der Rostgeschamck verschwindet schnell,
nach dem abfüllen lagere ich das Keg jetzt bei 0-3C im Kühlschrank. Jetzt
ist es recht gut.

Farbmalz kann mann auch später in die Maische geben wenn mach sich gedanken
macht. Ich glaube nicht das es ein riesen Unterschied macht.

Cheers,
Marty

YEAST STARTER 09AUG05
09AUG05Started WLP011 European Ale w/ 1 cup H2O/LME
12AUG05 Bumped up starter with boiled wort (from frozen wort,						last
batch)

MASH 13AUG05 Outside temp: 22C

4.0 kg (9lbs) Brewer's 2-Row Malt
2 cups (~0.5L) Chocolate Malt
2 cups (~0.5L) Flaked Barley (Haferflocken)
1 cup (~0.25L) Roasted Barley

Water: 35L water from Boxberg Spring
Simple Infusion:
Mash in at 68C for 60 minutes	17 L at 80C

Sparged with 78C Water till wort was 12 Plato

Yield: 24L
OG before boil: 12 Brix (~1.048)

BOIL 13AUG05

HOPS

After Hot break wait 10 minutes

First hop addition:
Bittering: 28gm (1.0 oz)	Hallertauer 	7 %AA

After 40 minutes add
1 tsp Irish Moss	(gravity at 13 Brix)

After 58 minutes from hot break add
Aroma:	28gm (1 oz) Tettnang Whole Leaf		4.9 %AA

Target IBU: 22
Target OG: 12.5 to 15.25 Plato (1.050 - 1.061)

Calculated IBU: 23.8 IBU
Measure OG: 14.5 Brix (~1.058)

Cooled with Therminator to about 18C
Yield: 19L

FERMENTATION
13AUG05	Moved carboy into bathroom, ambient temp about 20C
14AUG05 Strong fermentation, 2cm layer of foam with dark brown
	scum crust.
16AUG05 Foam layer is almost gone, no more visible signs of
	fermentation. Ambient temp about 18C.
20AUG05	Transferred to keg. Prominent roast barley aroma, like
	a burned piece of toast.
03SEP05 Tasted pretty damn good. Roast flavor has mellowed.
NOTES
Based on Alternative beverages Classic American Cream Stout.
The IBU calculater used is from www.rooftopbrew.com/tinseth.php